سایت خبری – تحلیلی باران
  • کد خبر : 15356
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 4 اکتبر, 2020 - 17:55
  •   

    شرح ماجرای تخفیف ۱۶ میلیارد تومانی شهرداری اهواز به یک پرونده خاص/مجلس تا پایان پیگیری می‌کند

    شرح ماجرای تخفیف ۱۶ میلیارد تومانی شهرداری اهواز به یک پرونده خاص/مجلس تا پایان پیگیری می‌کند نماینده مردم اهواز در مجلس با تاکید بر اینکه مجلس تمام قد در برابر تخلفات مدیران ایستاده است، گفت: شهرداری اهواز با وجود مخالفت کارشناسان چرا به یک پرونده خاص تخفیف ۱۶ میلیارد تومانی داده است.آیا به همه مردم […]

    شرح ماجرای تخفیف ۱۶ میلیارد تومانی شهرداری اهواز به یک پرونده خاص/مجلس تا پایان پیگیری می‌کند


    نماینده مردم اهواز در مجلس با تاکید بر اینکه مجلس تمام قد در برابر تخلفات مدیران ایستاده است، گفت: شهرداری اهواز با وجود مخالفت کارشناسان چرا به یک پرونده خاص تخفیف ۱۶ میلیارد تومانی داده است.آیا به همه مردم این میزان تخفیف می‌دهند؟

    مجتبی یوسفی در گفت‌وگو…. ، اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی نماینده نظارت بر امور است و این را هم در سطح ملی و هم سطح استانی دنبال می‌کنیم.

    مسائل ملی و محلی را همزمان پیگیری می‌کنیم

    وی افزود: این دو بعد نظارتی را باید به موازات هم دنبال کنیم و اینگونه نباشد که نظارت و پیگیر امور در سطح ملی، ما را از نظارت بر مسایل و عملکرد مسئولان محلی غافل سازد.

    نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه گفت: در بعد نظارتی دو مساله مهم یعنی بودجه مترو و فاضلاب خوزستان را به طور مستمر بوسیله رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیگیری می‌کنیم.

    وی اظهار داشت: در روزهای گذشته دو نشست با آقای نوبخت داشتیم و مقرر شد ۵۰ میلیون یورو با نرخ نیمایی برای توسعه آب و فاضلاب خوزستان از محل صندوق ملی توسعه به زودی تخصیص پیدا کند.

    یوسفی بیان داشت:۵۰۰ میلیارد تومان منابع اعتباری از سوی سازمان برنامه و بودجه با پیگیری صورت گرفته قرار شد به متروی اهواز تزریق شود. منابع اعتباری آماده است، مسئولان شهرداری با حضور اصحاب رسانه کار را در مترو شروع و منابع را جذب کنند.

    این نماینده مجلس یازدهم به مساله تخفیف ۱۶ میلیارد تومانی شهرداری اهواز به خرید یک قطعه زمین در املاک کیانشهر اظهار داشت: بنا بود ۴درصد نقد در اجرای ماده ۱۰۱ قانون شهرداری اخذ شود (که بر اساس ۴درصد مبلغ ۳۲ میلیارد تومان باید بصورت نقد به حساب شهرداری اهواز پرداخت می‌شد.

    وی افزود: این ۳۲ میلیارد تومان با درخواست متقاضی جهت تبدیل ۴درصد به ۲درصد، مساله در کمیسیون طرح شده که کمیسیون مخالف کرده و مدیر وقت املاک شهرداری در پاسخ به درخواست اظهار داشتند، نظر اعضا کمیسیون همان دریافت ۴ درصد نقد است.

    یوسفی بیان داشت: با وجود این مخالفت کارشناسی، شهردار اهواز نوشته‌اند با دریافت ۲درصد یعنی به‌جای دریافت ۳۲ میلیارد، تومان نقد؛ ۱۶ میلیارد تومان چک دریافت شود.

    شهرداری شفاف بگوید: بالاخره چک فروش زمین پاس شده است یا نه؟

    این نماینده در ادامه اظهار داشت: شهرداری سپس به جای دریافت این پول در سال گذشته؛ ۱۶ میلیارد تومان تخفیف، یک چک ۱۶ میلیاردی و یک چک ۸ میلیارد تومانی به عنوان ضمانت (تا در صورت عدم پرداخت به موقع بدهی زمین شهرداری به نفع خود مصادره کند) زمین را به خریدار می‌فروشد.

    وی افزود: شهرداری اهواز پاسخ دهد: چرا ۳۲ میلیارد بصورت نقد دریافت نشد؟ و سپس چرا ۱۶ میلیارد تومان در سال گذشته دریافت نشد؟ با توجه به ارزش ریالی این پول در سال گذشته در بسیاری از مناطق شهری و حاشیه شهر شهرداری می‌توانست کار عمرانی در حوزه زیرساختی و آسفالت معابر انجام دهد.

    یوسفی بیان داشت: چرا حداقل شهرداری چک ۱۶ میلیارد تومانی را در موعد مقرر دریافت نکرد؟ و چرا در ادامه به دلیل تاخیر خریدار چک ۸ میلیارد تومانی جریمه دریافت نشد؟ شهرداری اگر مردم چند صد هزار تومان بدهی داشته باشند با گرفتن چک به آنها پاسخ استعلام می‌دهد؟!

    شهرداری اهواز چرا به جای پول نقد، از خریدار زمین چک گرفته است؟ علت اصرار شهرداری برای فروش سرمایه های شهری به شکل فوری چیست؟

    وی با اشاره به ابهامات جدی در این مساله اظهار داشت: یک مساله عقلی و شفاف وجود دارد که تصریح می‌کند که اصولا ضمانت باید دوبرابر اصل مبلغ باشد ولی در این جا میزان ضمانت نصف مبلغ است که واقعا خنده دار است. آیا شهرداری برای مردم عادی هم همین کار را می‌کند؟

    سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس بیان داشت: تاریخ چک مشخص است، آیا وصول شده است؟ اگر وصول شده اعلام کنند. چرا ۱۶ میلیارد تومان را پارسال نگرفتند؟ پارسال با همین عدد می توانستیم بسیاری از مناطق محروم شهر اهواز را آسفالت کنیم.

    یوسفی گفت: اگر خریدار چک را پاس نکرده است چرا ۸ میلیارد تومان ضمانت را شهرداری نگرفته است؟ این همه عجله شهرداری برای فروش زمین‌ها برای چیست؟ مگر قرار است ماه های آینده چه اتفاقی بیافتد؟

    وی افزود: در استان‌های مثل اصفهان و فارس و خراسان شهرداری به جای اینکه زمین را یکپارچه و خام بفروشد تبدیل به قطعات کوچک می‌کند و یا با ساخت‌وساز ارزش افزوده آن را افزایش می‌دهد. مطابق قانون شهرداری اگر قیمت زمین تغییر اساسی کند، قیمت واگذاری باید مجدد کارشناسی شود.

    کدام عقلی می‌پذیرد زمین را به قیمت ۳ ماه پیش فروخت؟ مسئولان شهری حاضرند؟

    وی ادامه داد: آیا کسی می‌پذیرد در این زمانی که روزانه قیمت زمین تغییر می‌کند، زمینی را براساس قیمت چند ماه قبل واگذار کند؟ آیا از مسئولان شهری و شهرداری کسی حاضر است زمین و خانه خود را براساس قیمت ۳ ماه قبل واگذار کند؟

    یوسفی ادامه داد: به طور مثال در دوره‌ای که بنده در شهرداری منطقه ۳ بودم، برای اینکه بتوانیم برای شهرداری درآمدزایی داشته باشیم پیگیری کردم و یکسری سوله‌های شرکت گاز را شناسایی و این شرکت را مجبور به پرداخت عوارض کردم .

    وی درباره روند این مساله گفت: در این مساله اولا به طور قانونی شرکت گاز می‌توانست امتناع کند زیرا این سوله‌ها سال ۶۹ بنا شده بودند و آن موقع خارج از محدوده شهری بودند ولی با پیگیری توانستیم عوارض بگیریم.

    این نماینده اظهار داشت: در موارد این چنین که املاک دولتی است، در شهرداری‌ها مرسوم است جهت کمک به شهرداری در کمیسیون ماده ۱۰۰ جرائم بیشتر در نظر گرفته می‌شود و در نهایت با مذاکره و توافق صورت می‌گیرد که پول پروانه تنها اخذ شود. چون دو ارگان دولتی است مساله سواستفاده مطرح نیست، سو استفاده در موارد امتیاز خاص ادارت دولتی به شخص است.

    یوسفی گفت: مساله تخفیف به شرکت گاز اگر مشکل داشت چرا همین اعضای شورا معترض نشدند و چرا شهردار بعدی نیز مجدد ۲ میلیارد تومان از شرکت گاز پول گرفت. اگر شهرداری می‌تواند مابقی جریمه را شرکت گاز بگیرد. این را هم باید یادآوری کنیم بنده در آن دوره در نهایت پایان کاری برای شرکت گاز صادر نکردم.

    وی ادامه داد: هم اکنون شهراری اهواز دستگاه‌های دولتی مانند دانشگاه علوم پزشکی اهواز را ۱۲۰ میلیارد تومان و در منطقه ۳ نیز ۳۰ میلیارد تومان جریمه کرده است. سوال بنده است آیا شهرداری این موارد را توانسته مطالبه کند؟

    این نماینده اظهار داشت: اگر شهرداری شفاف عمل می‌کند، گزارش شفاف به مردم ارائه دهد که جریمه دانشگاه علوم پزشکی اهواز و دیگر شرکت‌های در مناطق مختلف شهرداری مانند نفت و لوله‌سازی و فولاد و… به کجا رسید؟ بسیاری از دیگر دستگاه‌ها که در مناطق ۸ گانه شهر اهواز جریمه شدند، آیا شهرداری توانسته است جریمه را بگیرد؟

    چرا شهرداری با افراد با نفوذ برخورد نمی‌کند؟

    وی گفت اگر شهرداری دلسوز حق مردم است بجای فرستادن نیروهای اجرائیات و برخورد با مردم روستای ابوالفضل مطالبات میلیاردی شهرداری را از افراد با نفوذ بگیرد.

    این نماینده مجلس تصریح کرد: بعضی مسئولان باید بدانند این مجلس نسبت مواردی که شائبه آمیز است هیچ تعارفی ندارد و در دفاع از حق مردم صریح، بلند و مستند و بدون لکنت زبان حق مردم را بیان می کنیم.

    وی ادامه داد: برای دفاع از حق مردم و نظام آماده هر هزینه دادنی هستیم و تعارفی نداریم. اگر قرار باشد روندهای سابق حاکم باشد و در مسایل مالی و تخلفات چشم بپوشیم به رای مردم خیانت کردیم.

    گفتنی است، پیش از این نیز حجت الاسلام موسی پور عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز هرگونه تخلف در مسئله پرونده شرکت گاز خوزستان توسط مجتبی یوسفی را در زمان تصدی شهرداری منطقه ٣ اهواز را رد کرده بود.

    همچنین یادآوری می شود این عضو شورای شهر در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه برخی دیگر از اعضای شورا هم در جریان این پرونده بودند، گفته بود: یوسفی در مسئله شرکت گاز خوزستان کاملا قانونی عمل کرده و با تعصب مثال زدنی از حقوق شهرداری و مردم دفاع کرده است.

    نظرات برای این مطلب بسته شده است.


    Sorry, the comment form is closed at this time.