سایت خبری – تحلیلی باران
  • کد خبر : 15111
  • تعداد نظرات : ۰ نظر
  • تاریخ انتشار خبر : 26 ژوئن, 2020 - 21:10
  •   

    *🔴بی عدالتی آموزشی نوعی خودتحریمی است* *▫️به قلم: عزیز مزرعه*

    *🔴بی عدالتی آموزشی نوعی خودتحریمی است* *▫️به قلم: عزیز مزرعه* ▫️یکی از مسائل مهم و بنیادی که در عدالت آموزشی به آن اشاره می‌شود و در ایران فقط به صورت تئوری به آن پرداخته شده و به صورت عملی و جدی به آن اشاره نشده است عدالت آموزشی است عدالت واژه ای است که از […]

    *🔴بی عدالتی آموزشی نوعی خودتحریمی است*

    *▫️به قلم: عزیز مزرعه*


    ▫️یکی از مسائل مهم و بنیادی که در عدالت آموزشی به آن اشاره می‌شود و در ایران فقط به صورت تئوری به آن پرداخته شده و به صورت عملی و جدی به آن اشاره نشده است عدالت آموزشی است
    عدالت واژه ای است که از دیرباز ذهن خیلی از افراد و صاحب نظران را مشغول کرده است

    امام علی ع می فرماید عدالت یعنی قرار دادن هر چیز در جای خود.

    عدالت ابعاد گوناگونی دارد اقتصادی سیاسی فرهنگی آموزشی و….

    عدالت آموزشی یکی از زیربنایی ترین ابعاد عدالت است
    بدین معنی که پیشرفت جامعه منوط به تحقق عدالت آموزشی است زیرا عدالت آموزشی باعث بروز استعدادها و توانمندی ها در سطح کلان را فراهم می کند محقق شدن عدالت در یک جامعه ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ و آموزش آن کشور دارد

    اگر در آموزش و فرهنگ کشور
    گریز از تبعیض فساد خیانت حق کشی وجود داشته باشد مردم به حق و عدالت گرایش داشته باشند می توان به نوعی تعادل در آموزش رسید که این عدالت آموزشی است

    عدالت آموزشی ارتفاع قله‌های نابرابری را کم خواهد کرد فرهنگ جامعه متوازن و پایدار خواهد شد و بالندگی فکری اقتصادی سیاسی و آموزشی بوجود می آید.

    شادابی این مملکت نشاط این کشور به لبخند دانش‌آموزان ما در دورترین روستاها بستگی دارد گلوگاه ابداع و خلاقیت به حاشیه ترین محله و کوی بستگی دارد نه صنعتی ترین شهرها و مجهزترین شهر و استان ما

    ملتی که عدالت آموزشی در آن به باور تبدیل شده و این باور در کتاب‌های درسی به ذهن دانش آموزان به وسیله مترقی ترین روش ها و قویترین معلمان و جدیدترین امکانات منتقل می‌شود ارزشهای انسانی متعالی به دنبال خواهد داشت و از هدر رفت منابع انسانی جلوگیری می کند آنوقت میهن دوستی شعار نخواهد بود بلکه شعوریست که در تمام وجود احساس می‌شود وفدا کاری و ایثار برای آبادانی کشور به یک باور ملی و فرهنگ تبدیل خواهد شد
    ما می‌دانیم افرادی مانند دکترحسابی و بهمن بیگی و
    بیشتر اندیشمندان و دانشمندان ما روستازاده بودند
    لذا آنقدر که روستا و حاشیه شهرها انسان‌های بزرگی تحویل جامعه داده‌اند شهرهای بزرگ نتوانستند این کار را انجام دهند

    آن قدر که عدالت آموزشی باعث توسعه کشورها می‌شود و اثرات مثبت فراوانی به دنبال دارد بی عدالتی نیز اثرات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت جامعه بی سواد بی انگیزه ناامید و حتی خشن از نتایج بی عدالتی و آموزشی.

    فراموش نکنیم نادیده گرفتن عدالت آموزشی فقط به زیان مناطق محروم و حاشیه و طبقات پایین جامعه نخواهد بود بلکه تهدیدی برای نخبه‌ها تهدیدی است برای دانشگاه‌ها تهدیدی است برای ابداع و خلاقیت و تهدیدی برای کل جامعه خواهد بود و نوعی خود تحریمی است. بعبارتی محروم کردن جامعه از استعدادهای درخشان و نهفته مناطق محروم.

    یقین دارم بدون عدالت آموزشی قطار توسعه به گل خواهد نشست و از حرکت باز خواهد ایستاد
    وضعیت آزمون سراسری دانشگاه‌ها نگران‌کننده است یعنی وضع فعلی کنکور قتلگاه عدالت آموزشی است
    آمارها نشان می دهد موفقیت دانش آموزان مدارس دولتی و مناطق محروم در آزمون سراسری نسبت به دانش آموزان مدارس خاص و نمونه و غیر دولتی خیلی پایین‌تر است و این باعث اختلاف طبقاتی و بی عدالتی آموزشی را جدی تر می کند و نبوغ و خلاقیت را از دانشگاه‌ها خواهد گرفت

    اختلاف سطح علمی دانش آموزان مدارس دولتی بخصوص حاشیه شهرها و روستاها با مدارس خاص به خاطر هوش بالای آنان نیست بلکه به خاطر امکانات و آموزش به شیوه های جدید و مدرن است به خاطر سطح علمی معلمان و زیرساخت های موجود در آن مدارس خاص است به خاطر برگزاری کلاسهای پیش زمینه کنکور است به خاطر صرف هزینه های هنگفت است

    رئیس یکی از نواحی اهواز می‌گوید بعضی از خانواده‌ها که بچه‌های آنها در مدارس خاص هستند برای هر فصل کتاب استاد پروازی دعوت می کنند هزینه بلیط اقامت در مجلل ترین هتل ها و هزینه تدریس را پرداخت می‌کنند خوب طبیعی است که دانش‌آموزان منطقه محروم و روستایی قادر به رقابت با چنین دانش آموزانی که در محیط ایزوله و شرایط عالی آموزش دیدند نخواهد بود

    این آموزش خاص برای قشر خاص باعث شده که حدود ۶۰ درصد از کودکان و دانش‌آموزان به کیفیت آموزشی خوب دسترسی نداشته باشند
    و محروم کردن آن‌ها این پیام را القا می‌کند که نه هوش کافی و نه پول کافی برای درس خواندن دارند.

    لذا می طلبد که در برنامه‌های آموزشی و توزیع عدالت آموزشی تجدید نظر کرد و راهکارهای جدیدی را اتخاذ نمود.

    راهکارها

    ۱. حکومت برای آحاد جامعه با هر وابستگی زبانی قومی نژادی فرزندان شایسته خود بدانند در توزیع امکانات مناطق محروم را در اولویت خود قرار داده زیبنده نیست که در عصر تکنولوژی هنوز کودکانی در زیر چادر یا کپر یا کانکس درس بخوانند و گروهی با آخرین امکانات و تکنولوژی ها درس بخوانند

    ۲. توزیع عادلانه نیروی انسانی تحصیلکرده و مجرب و اختصاص امتیازات ویژه برای معلمین مناطق محروم که بتواند در نگهداشت نیروها موثر باشد و بهره مندی معلمان مناطق محروم از امکانات رفاهی و سفرهای زیارتی و سیاحتی

    ۳ تدوین کتب درسی متناسب با موقعیت و شرایط استان ها و نیازهای فراگیران

    ۴. پرهیز از سیاسی نمودن مدیریت‌ها و نهادینه نمودن ثبات مدیریت عدالت آموزشی اقتضا می‌کند که دانایان کارها را به دست گیرند

    ۵ ایجاد زمینه مناسب برای تحصیل دختران و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل

    ۶ .اختصاص منابع مالی و سرانه های دانش آموزی برای مناطق محروم و روستایی به طوری که مدیر مدرسه منتظر کمک‌های مردم نباشد و مطلوب خواهد بود که بتواند پوشاک و لوازم التحریر دانش آموزان روستایی و مناطق محروم را تامین کند

    ۷. شفافیت در ساخت و ساز مدارس و پژوهش سرا ها فضاهای آموزشی و ساخت تیپ فضای آموزشی متناسب با شرایط اقلیمی.

    ۸. اختصاص مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی به همه مناطق با توجه به هر آمار و اعداد و ارقامی که وجود دارد.

    ۹. اختصاص سهمیه دانشگاهی برای مناطق محروم همانطوریکه مدارس نمونه دولتی ۶۰ درصد سهمیه متعلق به مناطق روستایی و محروم بود اقتضای عدالت آموزشی است که حدود ۴۰ درصد از سهمیه دانشگاه‌ها به مناطق روستایی و شهرهای محروم تعلق بگیرد.

    نظرات برای این مطلب بسته شده است.


    Sorry, the comment form is closed at this time.